1. לשבח את עצמך או להמעיט בערכם של אחרים מתוך היאחזות בקבלת תשורות או בהערצה.

2. למרות שיש באפשרותך, לא לתת עזרה חומרית לאחרים, מתוך קמצנות; או לא ללמד דהרמה את מחוסרי ההגנה הסובלים, משום שאתה רוצה לצבור חכמה ודעת לתועלת עצמך בלבד.

3. לא לסלוח לאחרים, אלא להמשיך לצבור ולשמור טינה גם כאשר הם מתנצלים.

4. לנטוש את לימודי תורת מַהַאיָיאנָה תוך אמירה שחלק מן הנלמד אינו תורת הבודהה ולהציג במקום זאת תורה מפוברקת ומסולפת שבַדיתַ מליבך.

5. לקחת בחזרה תשורות שניתנו לבודהה, לדהרמה ולסנגהה או לקיחתן באמצעות שוד או מזימות ערמומיות; להשתמש למטרותיך הפרטיות בחומר שמיועד ומוקדש לסנגהה.

6. לזנוח את הדהרמה הקדושה או לבוז לה ע"י העברת ביקורת על הכתובים (כתבי הקודש) או התרגולים של כל אחד משלושת המובילים להארה (המרכַבוֹת), ה- shravakas (*אלה שבוחרים בדרך המוביל הבסיסי כדי להפוך לאַרהָטים), ה- pratyekabuddhas (*הבוחרים בדרך המוביל היחיד על מנת להגיע לבד להארה) או הבודהיסאטוות (*הבוחרים בדרך המוביל הגדול); אם הנך מחובר לטנטרה- העברת ביקורת על ה-פַרַמיטָהיָאנָה; אם אתה חש חיבור כלפי המַהַאיָיאנָה- העברת ביקורת על ההינַאיָיאנָה ולהיפך. אסור לך להעביר ביקורת על זרמי הלימוד השונים משום שהבודהה לימד את כולם באמצעים מיומנים (skillful means) , בדרכים שונות ובהוראות שונות, על מנת להנחות תלמידים באופן המותאם להם. סוג כזה של ביקורת חמור יותר מהשמדת כל הסטוּפוֹת עלי-אדמות.

7. לפגוע בנזירים או נזירות, להיות אלים כלפיהם, לגנוב את גלימתם או לגרום להם להפר את נדריהם.

8. ביצוע כל אחת מחמש הפעולות המתועבות (להרוג את אימך, להרוג את אביך, להרוג ארהט, לגרום לפילוג בקרב חברי הסנגהה, לפגוע בבודהה).

9. לפתח ולהחזיק בהשקפות שגויות כגון פַ לגָנוּת, הכחשת קיומן של שלוש האבנים היקרות או הכחשת קיומו של חוק הגורם והתוצאה (חוק הקארמה).

10. השמדת כל עיר או מדינה באמצעים כגון שריפה, הפצצה, זיהום אוויר, כישוף שחור וכו'. זה כולל גם הריסת כל מקום המיושב ע"י אחרים לרבות בתים.

11. ללמד את תורת הריקות את אלה שאינם מאומנים דיים או שעדיין אין ביכולתם להבין ריקות. לימוד שכזה יכול להזיק מכיוון שהנושא יכול לעורר פחדים שיובילו לנטישת הבודהיצ'יטה וכתוצאה מכך לנפילה לרמת ההינאיאנה.

12. להרחיק מישהו שמתרגל כדי להגיע להארה ולעודדו לתרגל רק למען השחרור האישי שלו. לדוגמא: לומר לאדם שמתרגל בודהיצ'יטה "אתה לא תזכה לעולם להארה, אולי עדיף שתתרגל ברמת ההינאיאנה? ככה לפחות תשתחרר מהסמסארה".

13. לעודד אחרים לנטוש את נדרי ה פרַטִימוֹקשָה (נדרים אישיים) שנדרו. לדוגמא: לפנות לאדם שמתמיד בשמירת הנדרים שנדר ולומר לו: "מה התועלת בכך? לא עדיף שתתרגל בודהיצ'יטה שבאמצעותה כל הפעולות הלא -מוסריות של גופך, דיבורך ותודעתך יִ ת נָקוּ?" אם כתוצאה מדבריך אותו אדם יפר את נדריו האישיים, הרי שאתה ביצעת עבירה חמורה. לומר שהנדרים האישיים אינם הכרחיים לתרגול המהאיאנה זה דבר שגוי. הנדרים הללו הם הבסיס הטוב ביותר לטנטרה.

14. לגרום לאחרים לדבוק בהשקפות השגויות שבהן יתכן ואתה בוחר לדבוק בהקשר ללימודי ההינאיאנה, כמו למשל לומר שבאמצעות תרגול ההינאיאנה לא יוכל המתרגל לעולם לוותר על היאחזות או להשתחרר מסבל ומאשליות. אם האדם המתרגל מאמין לדבריך הרי שעברת עבירה.

15. להצהיר על הִוָכחוּת שִ קרית של ראייה ישירה של הריקות. למרות שטרם הבנת את משמעות הריקות, ללמד אחרים "אם תמודט על כך וכך אתה תהיה כמוני ותוכל לראות ריקות ישירות". משמעות הדבר היא לרַ מות אחרים באמצעות הת יָימרוּת. אם האחר מאמין לדבריך, שאתה אכן ראית ריקות ישירות, הרי שאתה עברת עבירה.

16. להסכים ולקבל כמתנה דבר-מה שאתה יודע שנגנב או נלקח באמצעות מעילה משלוש האבנים היקרות או מנזיר.

17. לקחת דבר-מה ממישהו שמודט על שהִיָה בשלווה ולתת אותו למישהו שמדקלם טקסטים בלבד.

18. לנטוש או לזנוח את הבודהיצ'יטה תוך מחשבה ש: "איני יכול לעזור לבעלי התודעה" או "איני רוצה לעזור לבעל התודעה המסוים הזה".

*תרגום מאנגלית לעברית: טל מעיין

סגירת תפריט