לאמה זופה רינפוצ׳ה

לאמה זופה רינפוצ'ה הינו בודהיסט טיבטי מלומד ומודט אשר במשך למעלה מ-35 שנים מפקח על הפעילות הרוחנית של רשת המרכזים, הפרויקטים והשירותים המרכיבים את הקרן לשימור מסורת המהיאנה (FPMT) אותה ייסד יחד עם לאמה טובטן ישה. 

לאמה טובטן זופה רינפוצ'ה נולד בשנת 1946 בכפר טַהַאמִי במחוז סוֹלוֹ קוּמְבּוּ שבנפאל, קרוב להר האוורסט. מבית הולדתו יכול היה להסתכל לעבר ההרים ולראות את לוֹאוּדוֹ, המקום בו היתה ממוקמת המערה של לאמה לוֹאוּדוּ קונסאנג ישה המנוח. בעוד שקודמו השתייך למסורת הסאקיה של הבודהיזם הטיבטי, לאמה לואודו עצמו היה מאסטר דגול של כל הלימודים הטנטריים של מסורת הנינגמה. את 20 שנותיו האחרונות חיי במערתו, בעוד אשתו ושני ילדיו דואגים לצרכיו. הוא בילה את כל זמנו במדיטציה או במתן שיעורים ועצות רוחניות לאנשי סולו קומבו והמחוזות השכנים. הייתה לו אנרגיה בלתי נדלית עבור כל היצורים ומסופר כי הוא כמעט והתעלה לחלוטין מעל הצורך בשינה.

מהרגע שלמד לזחול, זופה רינפוצ'ה היה מבלה את מרבית זמנו בניסיון לטפס את השביל התלול המוביל אל המערה של הלאמה המנוח. פעם אחר פעם בני משפחתו היו צריכים להחזירו בכוח מהנתיב הנכסף בו הוא התכוון להתקדם ולגרום לו לחזור בחוסר חשק לביתו. לבסוף, כשגדל ולמד לדבר, הוא הכריז שהמערה היא שלו ושהוא הגלגול של לאמה קונסאנג ישה. הוא הוסיף ועמד על כך שהתשוקה היחידה שלו היא לנהל חיים של מדיטציה. כשהיה בן ארבע או חמש, טענתו כי הוא גלגולו של לאמה הועמדה במבחן פומבי על ידי נאוואנג סאמדן, מודט מומחה ממסורת הנינגמה שגר בקרבת מקום. לאחר שהילד הצעיר הצליח לזהות חפצים השייכים ללאמה פעם אחר פעם ועבר מבחנים קפדניים נוספים, הוכרז באופן רשמי כי הוא הגלגול האמיתי והוא קיבל את תמיכתה של מסורת הנינגמה. רינפוצ'ה זוהה על ידי הוד קדושתו טולשיג רינפוצ'ה וחמישה לאמות נוספים כגלגולו של היוגי הגדול קונסאנג ישה.

לאחר מכן הוא קיבל את טקסי החניכה הטנטריים של מסורת זו מהלאמה הראשי של גומפה טַהַאמי, המוכר בחיבה כלאמה גאגא (סבא). 

זופה רינפוצ'ה הצעיר החל ללמוד בסולו קומבו באופן הטיבטי המסורתי, באמצעות לימוד האלפבית. אחד מהספרים הראשונים שקרא היה הביוגרפיה של מילרפה, המשורר והמודט המפורסם בן המאה האחת עשרה. ספר זה הצית בו תשוקה עזה להיות כמו מילרפה וללמוד אצל לאמה מתקדם כמו מַרפָּה, מורה השורש הרוחני של מילרפה. הוא גם שמע על מנזר  Mindrol Ling Monastery המפורסם בשימור והעברת לימודים וטקסי חניכה במסורת הניינגמה, ורצה מאוד להגיע לשם לצורך התרגול הרוחני שלו.

כשהוא עודנו ילד צעיר, דודו של זופה רינפוצ'ה נשא אותו על גבו לעלייה לרגל לטיבט. כשהגיע מצפון לסיקים, למנזר דונג- קאר של דומו גשה רינפוצ'ה, הוא הבהיל את דודו כשהכריז שאין לו כוונה לחזור איתו הביתה. במקום זאת, הוא רצה להישאר במנזר ולהקדיש את חייו ללמידה ולתרגול הדהרמה. הדוד היה מוטרד מאוד מאחר ורינפוצ'ה הצעיר היה באחריותו, אך לאחר שהממונה על האזור החליט שיש לכבד את רצונותיו של הילד, לא היה לו דבר לעשות מלבד לחזור לנפאל בידיים ריקות. לנזירים בדונג- קאר לא הייתה סיבה להאמין שהילד הצעיר הזה, מאזור מרוחק בנפאל הוא גלגול של לאמה, אולם לאחר התייעצות עם מגן הדהרמה שלהם, הטענות שלו אושרו. מזמן זה והלאה דאגו לכך שהדיאטה שלו לא תכיל מזונות הנחשבים לא נקיים. הוא היה אמור להמשיך את לימודיו בסרה -ג'ה בעיר להסה , אולם תוכניות אלו הופרעו בשנת 1959 עם הגירוש מטיבט. לבסוף הוא מצא את דרכו ל Buxaduar, שם הוא היה לתלמיד של גשה רבטן ולאחר מכן גם של לאמה ישה שהפך למורה הקרוב ביותר שלו.

לאמה זופה יחד עם דודו, 1952

*על מנת להכיר מקרוב את הדרך שעשו יחדיו לאמה ישה ולאמה זופה רינפוצ'ה כמייסדי ארגון FPMT נא להיכנס לעמוד הבא: "איך הכול התחיל- החיבור למערב והקמת ארגון FPMT"

סגירת תפריט