בחן את עצמך – כמה הידע שלי בבודהיזם עמוק ומבוסס?

תמונה מאת יאנג ליו ב-Unsplash

להלן שאלון שמטרתו לעורר את הסקרנות, לגרות את האינטלקט ולמשוך את כולנו יחד להעמיק בדהרמה שניתנה לנו ע"י הבודהה. מוכנים…? בואו נתחיל!

  1. סוטרת הלב ידועה גם בשם "אם המנצחים" (of the conquerors  mother). מדוע?
  2. בודהיצ'יטה כוללת שתי שאיפות – עיקרית ומשנית. מה הן?
  3. מה החוליה הראשונה במודל 12 החוליות של ההתהוות המותנית? 
  4. האם נירוונה והארה הם שני שמות המכוונים לאותו הדבר?
  5. מה המשמעות של סמסרה?
  6. מהם ארבעת הכוחות הנוגדים ומה ניתן לטהר בעזרתם?
  7. מי מגופי הבודהה הוא תוצר של צבירת מריט ומי הוא תוצר של צבירת חכמה?

והתשובות

ניתן לטהר באמצעותם פעולות פיזיות וורבליות שליליות (פעולות של גוף ודיבור). לא ניתן לטהר בעזרתם את הרגשות העוכרים וזרעיהם.

  1. סוטרות שלמות החכמה נקראות אם הסוטרות, וסוטרת הלב קרויה אם המנצחים, היות והחכמה משולה לאם: ממנה נולדים הבודהות של כל הזמנים, היות והם מכירים ברייקות ישירות ומצליחים לעקור את שורש הסמסרה. אם המנצחים – הכוונה למנצחים את הרגשות העוכרים ושאר המכשולים בדרך לנירוונה והארה. 
  2. בודהיצ'יטה היא השאיפה להשיג הארה שלמה למען שחרור כל בעלי התודעה מסבלם. השאיפה העיקרית היא שחרור כל בעלי התודעה מסבלם. השאיפה המשנית (התמיכה כדי להשיג את המטרה) היא להגיע להארה.
  3. החוליה הראשונה במודל 12 החוליות של ההתהוות המותנית היא הבורות – תפיסת המציאות השגויה, התופסת את הדברים כקיימים מצידם הם. 
  4. נירוונה והארה אינם מכוונים לאותו הדבר, הם אינם זהים. נירוונה משמעה שחרור מהסמסרה, התגברות על הסוג הראשון של המכשולים – המכשולים העוכרים (הכוללים רגשות עוכרים והזרעים שלהם). בעוד שהארה כוללת בנוסף התגברות על סוג המכשולים השני – מכשולים קוגנטיבים (הכוללים את החותמים של הרגשות העוכרים, האחראיים על ההופעה הדואליסטית).
  5. סמסרה משמעה מחזוריות הלידה מחדש תחת שליטתם של קרמה ורגשות עוכרים. הסמסרה אינה מקום פיזי, אלא היא מתארת תהליך של מחזורי של לידה שוב ושוב ללא שליטה וללא בחירה.
  6. ארבעת הכוחות הנוגדים הם:
    • חרטה  – הכרה בשליליות המעשה
    • החלטה – מחוייבות אקטיבית להימנע מעשייתו בשנית
    • נגד – עשיית פעולה חיובית לנגוד את השלילית
    • הסתמכות על הבסיס – לקיחת מקלט ובודהיצ'יטה

ניתן לטהר באמצעותם פעולות פיזיות וורבליות שליליות (פעולות של גוף ודיבור). לא ניתן לטהר בעזרתם את הרגשות העוכרים וזרעיהם.

7. גוף האמת (The Darmakaya) הוא תוצאה של צבירת חכמה, וגוף החומר (The Rupakaya) הוא תוצר של צבירת מריט.

תוצאות

אם ניגשת לבוחן זה בסקרנות ועניין – אתה על דרך המלך! קבוצת שנטידווה מציעה קורסי הכשרה ולימוד רבים כדי לאפשר לך להעמיק את הידע וההבנה. הצץ בסרטוני היוטיוב של המורים שלנו ובלוח הפעילויות העתידי. 

נשמח לראותך בקרוב!

מאת יעל אלטרץ

סגירת תפריט