"אז מה אתם הבודהיסטים אומרים על הקורונה?"

Photo by cottonbro from Pexels

לפני יומיים, באחת מקבוצות הוואטסאפ שלי, ערכנו סבב הבודק איך כל אחת מאיתנו מתמודדת בימים אלו עם ההגבלות החיצוניות והפחדים הפנימיים (בכל זאת – זמנים חדשים שוירוס הקורונה מכתיב). ואז, צצה השאלה הבאה: "בדיוק רציתי לשאול אותך: מה אתם הבודהיסטים אומרים על הוירוס?"

כששואלים אותי: "מה אתם הבודהיסטים אומרים על…" – אני נמלאת חשש. כיצד אוכל לייצג נאמנה את ריבוי הדעות? יש זרמים רבים, נקודות מיקוד מגוונות, ודגשים שונים לעיתים. טנזין פאלמו, נזירה מעוררת השראה (ממליצה בחום לכל מי שטרם נחשף ליכולותיה מופלאות לחפש ספרים או ימי לימוד מצולמים שלה ביוטיוב) אמרה באחד מהריטריטים בהם השתתפתי שהבודהיזם הטיבטי הוא כמו סופרמרקט ענק, המציע שפע של תרגולים ומיקודים. בלי רשימת קניות מסודרת, קל ללכת לאיבוד.

אז בתוך כל הדגשים השונים והשפע – מה אנחנו הבודהיסטים אומרים?

אדבר בשמי בלבד: אני מנסה להתמקד פנימה (בודהיסט הוא inner being). כל אירוע, על אחת כמה וכמה אירוע חריג ועצום בהיקפיו והשפעותיו, הוא הזדמנות לבחון את התודעה שלי.

ניתן לבחון היבטים כמו למשל: מה אני מרגישה כעת? איזה מחשבות רצות לי בראש? מה התחושות הפיזיות בגוף? ניתן לאתר דפוסים ולראות נטיות. אבל את זה אפשר לעשות גם עם טיפול פסיכולוגי טוב.

מה עוד הבודהיזם מציע? אני יכולה לבחון את אופן הפעולה של התודעה שלי: האם היא צלולה, מעורפלת, חדה ובהירה, איטית או מהירה, תזזיתית או ממוקדת. כיצד אני ניגשת לחוות את העולם סביבי כרגע?

ואפשר לקחת את זה עוד צעד אחד קדימה: אנו יכולים להשתמש בכל דבר שקורה לנו כדי להתפתח ולהתקדם. אני יכולה לנצל את המצב כדי לפתח עוד יכולות מיטיבות – אם בתחום פיתוח התודעה (במדיטציה על הכרית), או בפעולה ממשית בעולם עצמו (בימים אלו הערבות ההדדית בעיצומה כאשר הצורך להגן על החלשים והמבוגרים עולה בעוצמה).

אז מה הבודהיסטים אומרים?

טיפים על קצה המזלג: נסו לעבוד עם הנסיבות שהתרגשו עלינו כדי לייצר עולם טוב יותר, לפתח עוד ועוד יכולות מיטיבות (למתוח עוד טיפה את השריר המנטלי לעבר מקומות חדשים) וללמוד על עצמכם ועל אופן הפעולה של תודעתכם משהו חדש. 

מאת יעל אלטרץ

סגירת תפריט